Képzés-mentorálás
Az üzleti-gazdasági kompetenciák fejlesztése iránti igény már a Klaszter életre hívásakor is hangsúlyosan jelent meg a klasztertagok körében, hiszen a naprakész vállalkozói ismeretek dolgában a vállalkozásokat vezetők elmaradnak szakmai képességeiktől. Ennek szellemében az NKft. rendszeresen szervez rövid, informális tréningeket a tagság részére egy-egy témakör vagy a tagság körében felmerülő probléma kapcsán. Képzéseinkre részben gyakorlott és az üzleti felhasználásban is járatos egyetemi – főiskolai oktatókat, részben az adott témában járatos szakembereket kérünk fel, akikkel az évek során igen jó munkakapcsolatot alakítottunk ki.
Képzéseink egyik köre a kifejezetten kezdő vállalkozók indítását, a pénzügyi – vállalkozói ismeretekkel kapcsolatos alapvetést szolgálja (alapvető pénzügyi intézmények és konstrukciók, szabályozórendszer, vállalkozói ismeretek és döntések), emellett igen népszerűek a tematikus tréningjeink. Ezek célja, hogy a vállalkozó számára kézzelfoghatók legyenek üzletének elemei és átlássa a teljes üzleti folyamatot, illetve, hogy ezek alapján képes legyen megalapozott döntéseket hozni. Ezek keretében egy-egy eszközzel ismerkedik meg vagy egy-egy üzleti jelenséget jár körbe irányított módon a csoport, ahol a tagok egymástól éppúgy tanulhatnak, mint a trénertől. Legnépszerűbb tréningjeink:
- számviteli és adótanácsadás
- vállalkozási tanácsadás és konzultáció
- pénzügyi és számítástechnikai oktatás
- stratégia és tervezés
- tárgyalástechnika, partnerkezelés
- excel kurzusok (döntéselőkészítés, pénzügyi tervezés, adatkezelés és -elemzés, kontrolling)
- internet mint erőforrás (keresés, megjelenés, hirdetés)
A tréningekről kapott visszacsatolások alapján ezeket bármilyen más csoport részére is ajánljuk.
A kezdő vállalkozók számára az üzleti tevékenység megkezdése mindig kritikus időszak, ezért a klaszter mint közösség különösen fontosnak tartja a kezdő vagy fiatal vállalkozók mentorálását, melynek keretében a klasztermenedzser vagy a klaszter tapasztalt vállalkozói a szárnyuk alá veszik az indulás problémáival szembesülő új tagot. Így az általános (jogi, pénzügyi, adó-, stratégiai stb. tanácsadás) mellett az új tag az egyéni igényeinek megfelelően kaphat szakmai támogatást tényleges döntéseihez egy, az adott területen nagy tapasztalattal bíró személytől.
Hasonló célt szolgál a gyakornoki program, melynek keretében fiatal szakemberek kaphatnak lehetőséget műszaki és üzleti képességeik gyakorlatban történő fejlesztésére. A klaszter-együttműködés keretében a Klasztermenedzsment-szervezet közreműködik a befogadás személyi és szervezeti feltételeinek kialakításában, illetve törekszik arra, hogy a gyakornokok több hasonló vállalkozást is megismerhessenek a program folyamán.
2013 óta a VKB Nonprofit Kft. akkreditált tanácsadóként (ROP-VTSA-2012-1420) tevékenykedik.
Menedzsment
Klasztermenedzsment
A VKB Nonprofit Kft. mint klasztermenedzser feladata, hogy a tagság megbízása alapján az egyedi és közös kompetenciákat és érdekeket összehangolva támogassa a tagság versenyképességét. Ezeken belül ellátja mindkét Klaszter esetében az alábbi feladatokat:
- a Közgyűlés döntéseinek előkészítése és azok végrehajtása
- a Klaszter irányításával, adminisztrációjával és működésével kapcsolatos feladatok ellátása
- gazdálkodás a Klaszter bevételeivel, gondoskodás azok célszerű és a Közgyűlés döntéseinek megfelelő felhasználásáról, illetve ezekről évente beszámolás
- a tagfelvételi eljárás lefolytatása, tagnyilvántartás vezetése
- a Közgyűlés összehívásával és munkájával kapcsolatos előkészítő feladatok ellátása
- a Közgyűlés által hozott határozatok és állásfoglalások végrehajtásának irányítása és ellenőrzése
- kapcsolattartás más társadalmi és érdekképviseleti szervezetekkel
- részvétel a klaszteren belüli egységes minősítési rendszer kidolgozásában
- a Klaszter tagjainak tevékenységének koordinációja
- együttműködés más szervezetekkel, különös tekintettel az egészségiparban működő KFI- intézményekre
- a klasztertagok számára általános üzleti, illetve működési területükhöz kapcsolódó speciális képzések, tréningek tartása, megszervezése, igény esetén tananyag, képzési módszertan kidolgozása
- a Klaszter marketing-tevékenységének irányítása a magánszektor, a közvélemény és a sajtó felé
- a klasztert és tagjait érintő jogszabályi változások folyamatos figyelemmel követése és azokról történő tájékoztásuk
- egyéb közös projektek előkészítése és továbbfejlesztése
- üzleti rendezvények szakmai előkészítése és lebonyolítása
- humán erőforrás igények feltérképezése és közvetítése, kompetencia-adatbázis összeállítása és üzemeltetése
- a minőség-, környezet és egyéb irányítási rendszerek, szabványok bevezetése a Klaszter Menedzsment részére
- mindazon feladatok ellátása, amelyekkel a Közgyűlés megbízza.
Pályázatmenedzsment
A közhiedelemmel ellentétben a pályázás többrétű feladatsor, melynek sikere érdekében érdemes segítséget igénybe venni, hiszen a szakértő hatékony támogatást adhat a pályázati folyamat keretei közt:
- pályázat összeállításában, amely
-
- sokrétű (pénzügyi–számviteli, műszaki, jogi) szaktudást,
- a pályázati kiírások értelmezésének, illetve az ügyféligények és kiírások összekapcsolásának képességét, és
- technikai jártasságot igényel,
- projektmenedzselésben, melynek feladata
-
- a projekt céljainak a tartalmi és formai szabályoknak megfelelő megvalósítása,
- az adott idő- és költségvetési korlátok között, illetve
- a pályázót érintő egyéb üzleti problémák kezelésére adott javaslatok megfogalmazásában.
Pályázati szolgáltatásunk biztosítja ezt a komplex szolgáltatást mind a klasztertagok, mind a külső megrendelők számára. Kisvállalkozásként nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy az ügyfél igényeinek és lehetőségeinek fényében testreszabott megoldásokat kínáljunk, illetve tájékoztassuk őket a számukra releváns pályázati vagy együttműködési lehetőségekről.
Partnergondozás
- ügyfélprofil kialakítása, kapcsolattartás
- a partner tevékenységeinek fejlesztési szempontú áttekintése
- pályázati képességvizsgálat és tanácsadás (előminősítés, ügyféligények és pályázati irányok összevetése, várható adminisztratív és technikai kötelezettségek, ütemezés, pénzügyi hatások bemutatása)
- ötletgyűjtés, projektgenerálás
- közbeszerzési felhívások szemlézése
Pályázatfigyelés
- a pályázati kiírások folyamatos figyelemmel kísérése annak érdekében, hogy releváns pályázat kiírásokról személyre szabottan értesíteni tudjuk ügyfeleinket
A pályázat elkészítése
- a pályázati paraméterek összefoglalása
- a pályázati koncepció elkészítése, szakmai-pénzügyi program (megvalósíthatósági tanulmány) összeállítása,
- a pályázati dokumentáció elkészítése és összeállítása
A pályázat lebonyolítása
- segítség a Támogatói Szerződés aláírásához
- pályázati eljárás- és dokumentumrend kialakítása a megvalósítás formai megfelelősége érdekében
- folyamatos rendelkezésre állás és konzultációs lehetőség az ügyfelek és más résztvevők részére, kapcsolattartás a közreműködő szervezettel
- iratok és szerződések pályázati szempontú véleményezése, dokumentumok kezelése, ellenőrzése
- az esélyegyenlőségi és fenntarthatósági vállalásokkal kapcsolatos tanácsadás
- a megvalósulás és pénzügyi folyamatai nyomonkövetése,
- időszaki beszámolók és elszámolások összeállítása és benyújtása, esetleges hiánypótlása
- változások követése, változásbejelentések elkészítése
- a megvalósítási időszak projektfenntartási jelentéseinek elkészítése
- helyszíni ellenőrzéseken való részvétel
Utógondozás
- Projektfenntartási jelentés és Záró Projektfenntartási jelentés elkészítése
- a pályázati fejlesztések hatásainak értékelése
Projektmenedzsment
A hatékony, professzionális projektmenedzsment tevékenység segítségével lehetőség van arra, hogy a megrendelő stratégiai céljainak elérése érdekében létrehozott projekteket az elvárt időkereteken belül, a lehetséges erőforrások hatékony felhasználásával, a kívánt minőségben fejezze be.
A NKft. az ügyfél érdekeit képviselve vállalja projektek levezénylését az alábbi feladatok ellátásával:
- projekt-felépítési javaslat kidolgozása
- „workshop” levezetése
- a projekt-terjedelem tiszta meghatározása és a jóváhagyás megszerzése
- WBS (feladatlebontási struktúra) felépítése és csapatkijelölés
- a projektterv elkészítése és a jóváhagyás megszerzése
- a projekt projektterv alapján történő menedzselése
- döntési pontok meghatározása, vezetői döntéshozatalok előkészítése
- a jelentési rendszer felállítása, jelentések készítése
- a projekttervben meghatározott feladatok teljesítésének folyamatos ellenőrzése
- szakmai ellenőrzés (kritikus eseményeken való részvétel)
K+F+I tevékenység
A szolgáltatás célja a klaszter tagságának tehermentesítése a kutatás fejlesztési projektek menedzsment feladatai alól. Jellemzően erős kutatási és/vagy műszaki tudással rendelkező szervezetek számára jelent előnyt ez a szolgáltatás, amikor a megvalósítás tervezése és vezénylése dinamikusan változó mennyiségű projektmenedzsment-erőforrásokat igényel, a szervezet több projektet kezel egyszerre, és ehhez a küldetése szempontjából rendkívül fontos feladathoz nincs elegendő, megfelelő felkészültségű szakembere.
Ennek az igénynek a kiszolgálása érdekében hozták létre a Pannon Egészségipari Klasztert majd kérték fel szakmai és projektmenedzsmenti irányítására a VKB Nonprofit Kft.-t. A vezetés fő tevékenysége a projektek megszerzésére és a szakmai tudás fejlesztésére irányul, ezért az ilyen projektek irányítása jelentős teher a vezetőkön. Ennek a tehernek a megosztására a VKB Nonprofit Kft. egy erőforrás-kihelyezés keretében projektmenedzsment-szolgáltatást végez a KFI tevékenységet végrehajtó vállalkozás részére. Ez egy olyan munkamegosztást jelent, amivel a két partner vállalkozás legjobb képességei egyesülnek a leghatékonyabb működés elérése érdekében. Ennek keretében a VKB Nonprofit Kft. átveszi a projektmenedzsmentjét kihelyező cég addigi projektstábját és kiegészíti azokat a saját specialistáival. A megfelelő külső erőforrások bevonásával a KFI tevékenység színvonala és stabilitása megnő, ugyanakkor a tevékenység kontrollja is áttekinthetőbbé, erősebbé és eredményesebbé válik.
Pro bono tevékenységek
A VKB Nonprofit Kft. megalapítása óta hangsúlyosan van jelen a társadalmi felelősségvállalás, ennek megfelelően számos, hátrányos helyzetű személyeket felkaroló szervezet részére pro bono megbízásokat vállalva támogatjuk a hátrányos helyzetű személyeket és az induló vállalkozásokat.
Patronált szervezetek:
- És Mégis Élni Alapítvány –szájjal-lábbal festők magyarországi alapítványa
- Kölyök Tanya Alapítvány – hátrányos helyzetű gyermekek támogatásával és fejlesztésével foglalkozó Baranya megyei szervezet
- Református Egyház Budapest Salétrom utcai gyülekezete
- Hét Madár Egyesület – a hátrányos helyzetű mikroközösségek integrációjával, környezet- és egészségtudatosságával foglalkozó szervezet
- VELARI Nonprofit Kft – fiatalok integrációjának elősegítése mentálhigiénés programokkal, életviteli tanácsadással és képzési programokkal, illetve az „És Mégis Élni Alapítvány” által támogatott művészekkel együttműködve új előadói technikák fejlesztésével foglalkozó szervezet
- Magyar Áruk Klubja Egyesület – Baranya megyei vállalkozásoknak szolgáltatásokat nyújtó szervezet, amely ugyanakkor termelési hálózatot alakított ki hátrányos helyzetű, kistelepüléseken élő személyek számára.
További szolgáltatások
A Klaszter tagsága számára biztosított szolgáltatásainknak a képzésekhez, konferenciákhoz, workshopokhoz kapcsolódó rendezvényszervezési tevékenység is része, így a rendezvényszervezési tevékenység már a NKft. megalakulása óta jelentős szolgáltatási ágként jelenik meg. Az elmúlt évek tapasztalata és munkatársaink, illetve partnereink szakmai hozzáértése garantálják a klasztertagok és külsős megbízóink részére konferenciák, incentive és csapatépítő programok, tréningek és egyéb rendezvények sikeres szervezését és lebonyolítását.
Rendezvényszervezés keretén belül nyújtott szolgáltatásaink:
- rendezvény helyszínének kiválasztása a felmerülő igényeknek és a rendelkezésre álló anyagi forrásoknak megfelelően
- résztvevők szállodai elhelyezésének, repülőjegyének biztosítása az igény szerinti kategóriákban
- rendezvény költségvetésének elkészítése, figyelemmel kísérése, naprakész tájékoztatás biztosítása a megrendelő részére
- rendezvény arculatának megtervezése (konferencia logó, honlap, körlevelek, poszterek, hirdetések, konferenciahelyszín dekorációja stb.)
- nyomdai munkák tervezése, kivitelezése (körlevelek, kiadványok, absztrakt kötetek, irányító táblák, molinók, CD-k stb.)
- kedvezmények érvényesítése
- teljesítési dokumentáció elkészítése, kezelése és azok elszámolása (állami, uniós és egyéb források felhasználása esetén)
- rendezvény informatikai rendszerének biztosítása (honlap készítése és karbantartása, on-line regisztráció, körlevelek, listák készítése stb.)
Tapasztalatainkat és tudásunkat felhasználva a specifikus szolgáltatások mellett általános jellegű üzleti tanácsadással is foglalkozunk pénzügyi, irányítási, szervezeti területen vagy külső, piaci helyzetek kiaknázása vagy problémák megelőzése és kezelése céljából.
Többek között:
- az üzleti folyamatok áttekintése és a kulcsterületek azonosítása
- üzleti terv készítése, saját forrású és banki hitelfelvétellel kombinált projektekre is
- nemzetközi üzleti környezet felmérése: régiós illetve országspecifikus piacfelmérés, vizsgált terület fő fejlődési irányainak bemutatása, potenciális partnerek felkutatása, helyi szabályozási környezet felmérése és értékelése stb.
- finanszírozási tanácsadás: pénzügyi tervezéssel a forrásigény meghatározása, az elérhető finanszírozási források alapján az adekvát eszköz-forrás szerkezet kialakítása, a forrásbevonáshoz szükséges dokumentáció elkészítése, üzleti tervek kidolgozása
- közreműködés pályázati esélyegyenlőségi és fenntarthatósági vállalások teljesítésében (esélyegyenlőségi tervek készítése, fenntarthatósági belső utasítások kidolgozása)
- online megjelenés: külsős partnereinkkel együttműködve vállaljuk a nemzetközi versenyképességet támogató, piac-specifikus online megjelenés kialakítását, a megjelenéshez szükséges kiegészítő információk beszerzését, feltételeknek történő megfeleltetést, az elindításhoz és fenntartáshoz szükséges feladatok elvégzését.
- közbeszerzési eljárás támogatása szakértőkön keresztül: ajánlattételi felhívástól az eredményről szóló hirdetményig, közbeszerzési döntőbizottsági és bírósági joggyakorlat folyamatos naprakész követése, illetve adatbázis biztosítása.
Marketing
Az elmúlt évek tapasztalatai alapján egy olyan szolgáltatás csomagot alakítottunk ki, amellyel a közös cél érdekében több marketing eszközt is hatékonyan tudunk felhasználni. Ezek az eszközök külön-külön is hatékonyak, de ha egymásra építve többet is használunk, akkor hatásuk nem összeadódik, hanem meghatványozódik.
Szolgáltatásaink:
- a kommunikációs, illetve a marketing terv kidolgozása és megvalósítása
- fogyasztói promóciók kidolgozása és megvalósítása
- közösségi jelenlétszervezése és lebonyolítása
- médiakapcsolatok kialakítása
- online és offline piackutatás
- telefonos piackutatás
- fizetett hirdetés készítése, megyei- régiós és országos megjelenés biztosítása
- kommunikáció szervezés és tervezés
- Flashmob szervezése
- weboldal készítés
- SEO (magyar, angol, német és spanyol nyelvterületekre)
- reklámfilm készítése
- animációs film készítése
- kisarculat kialakítása
- online és offline kiadványok tervezése
A VKB Nonprofit Kft. akkreditált tanácsadóként, a Pannon Klassz Közösség Kulturális Klaszter nevében nyújtja szolgáltatását.